تعریف هتل
هتل hotel از واژه ی فرانسوی hôtel گرفته شده است که خود برگرفته از hôte به معنای میزبان است. این است که اتاق هایی است که ورودی آن ها داخل ساختمان قرار گرفته و کل ساختمان نیز یک یا چند ورودی بیشتر ندارد. در هتلها انواع امکانات در اختیار میهمانان و مراجعان به صراحت قرار میگیرد. در هتلها معمولا استخرهایی در فضای داخلی و در بعضی اوقات در خارج از ساختمان، جکوزی، باشگاه بدنسازی، اتاقهای تفریح و بازی، خشکشویی داخل ساختمان، خدمات داخل اتاق، اتاقهای پذیرایی و گردهمایی و مراکز تجاری از معمول ترین امکانات هتل ها هستند.
انواع هتل
- هتل تجارتى
- هتل حومه شهر
- هتل شهری
- هتل با فضاى بازمیانى
- هتل بزرگ
- هتل گرد همایى
- هتل فرودگاه
- هتل مسکونى براى مهمانانى که اقامت طولانى دارند
- هتل بازیهاى شبانه
- هتل سوپر لوکس
- هتل تمام سوئیت
- هتل باسوئیت هاى یک طبقه هاى پراکنده
- متل بین راهی Motel
- متل متوسط میان راه
- هتل ارزان قیمت
- هتل تفریحى
- هتل آپارتمان
- هتل مالکیت زمانى مشترک
- هتل مالکیت مشترک
- پانسیون
- مهمانسرا
- مسافر خانه، استراحتگاه
- خوابگاه
- هتل کازینو
دسته بندی هتل ها از نظر اندازه
هتل ها از نظر تعداد اتاق ها بسیار باهم متفاوت هستند.در حالی که برخی از هتل ها کمتر 10 اتاق دارند برخی دیگر دارای چند هزار اتاق هستند.هرچند به منظور ایجاد معیارهای مقایسه هتل ها براساس تعداد اتاق نیز دسته بندی می شوند.هتل هایی با تعداد 25 اتاق یا کمتر جز هتل های کوچک،هتل هایی با تعداد 26 تا 99 اتاق جز هتل های متوسط،هتل هایی با تعداد 100 تا 299 اتاق جز هتل های نسبتا بزرگ و هتل هایی که بالای 1000 اتاق دارند جز هتل های فوق بزرگ محسوب می شوند.
انواع هتلها بر حسب ستاره
هتل ها بر اساس کیفیتی که دارند درجه بندی می شوند. این کیفیت بر اساس مشخصه هایی نظیر خدمات رستوران هتل ، تفریحات ، چشم انداز اتاق ها ، امکانات و سایز اتاق ها ، داشتن اسپا و خدمات ورزشی ، موقعیت و موارد اینچنینی ارزیابی می شود. مثلا هتل یک ستاره ای که آسانسور ندارد شاید همین کمبود باعث شود هیچوقت به درجه بالاتری نرسد. برای رسیدن به درجه بالاتر همیشه مواردی بعنوان موارد اولیه باید وجود داشته باشد.اما رایج ترین معیار رتبه بندی هتل ها معیار ستاره ای است که در آن از یک تا پنج ستاره به هتل ها براساس تنوع خدمات و امکانات اهدا می شود.هرچند درگذر زمان معیار پنج ستاره نیز توسط کشورهای مختلف تغییر کرده و نام های متفاوتی به خود گرفته است.یکی از رایج ترین معیارهای رتبه بندی پنج ستاره معیار تعیین شده توسط کشور آلمان است.
یک ستاره
دوش و توالت برای تمام اتاق ها
نظافت روزانه اتاق ها
تلویزیون رنگی و کنترل برای تمامی اتاق ها
میز و صندلی
صابون و شامپو
سرویس رزرو اتاق
سرویس فکس در محل پذیرش
تلفن عمومی
صبحانه(معمولا هزینه جداگانه دریافت می شود)
سرو نوشیدنی در هتل
دو ستاره
- علاوه بر معیار های یک ستاره:
- بوفه برای صبحانه
- چراغ مطالعه کنار تخت خواب
- لوسیون حمام یا ژل دوش
- حوله حمام
- محصولات بهداشتی مانند مسواک و خمیردندان
- امکان استفاده از کارت های اعتباری
سه ستاره
- علاوه بر معیارهای هتل های دو ستاره:
- سیستم پذیرش 14 ساعته با قابلیت دسترسی 24 ساعته از طریق تلفن از داخل و خارج هتل
- کارکنان پذیرش دو زبانه
- سرو نوشیدنی داخل اتاق
- تلفن داخل اتاق
- دسترسی به اینترنت در داخل اتاق یا مکان های عمومی
- سیستم گرمایشی در داخل حمام
- سشوار
- آینه قدی
- کمد برای قراردادن وسایل
- جعبه سوزن نخ،لوازم واکس کفش و سرویس خشک شویی
- بالش و پتوی اضافه در صورت درخواست
- مدیریت روابط عمومی و انتقادات و پیشنهاد ها
چهارستاره
- علاوه بر معیارهای هتل های سه ستاره:
- سیستم پذیرش 18 ساعته با قابلیت دسترسی 24 ساعته از طریق تلفن از داخل و خارج هتل
- لابی با سرویس نوشیدنی
- بوفه صبحانه یا منوی صبحانه از طریق سرویس اتاق
- سرو آشامیدنی به صورت 24 ساعته از طریق سرویس اتاق
- صندلی یا کاناپه نرم همراه با میز
- دمپایی در صورت درخواست
- لوازم آرایشی بهداشتی
- دسترسی به اینترنت از داخل اتاق
- رستوران با امکان سفارش غذا،دسر و نوشیدنی به صورت جدا
پنج ستاره
- علاوه بر معیارهای هتل های چهارستاره:
- سیستم پذیرش 24 ساعته
- کارکنان پذیرش چند زبانه
- دربان و سرویس حمل بار
- مسئول رزرو تورها،رستوران ها و تاکسی برای مشتریان
- لابی بزرگ با تعداد صندلی بالا و سرویس نوشیدنی
- خوش آمد گویی شخصی به هر مشتری با گل یا هدیه در اتاق
- سرو آشامیدنی و غذا به صورت 24 ساعته از طریق سرویس اتاق
- کامپیوتر داخل اتاق همراه با دسترسی به اینترنت
- گاوصندوق داخل اتاق
- سرویس واکس کفش
- سرویس اتو (زیر یک ساعت)
- مرتب کردن اتاق ها هرروز هنگام عصر
هتل هفت ستاره!
در سال های اخیر تعدادی از هتل ها به نام هتل هفت ستاره معرفی شده اند و آن قدر در صنعت گردشگری سروصدا کرده اند که واژه هفت ستاره جای خود را در میان مردم باز کرده است.هرچند حقیقت امر این است که هیچ هتل هفت ستاره ای در دنیا وجود ندارد چرا که اصلا چنین معیار رتبه بندی وجود ندارد.تمامی سازمان های معتبر که از معیار ستاره ای برای رتبه بندی هتل ها استفاده می کنند فقط سیستم پنج ستاره ای را اعمال می کنند.اولین هتلی که لقب هفت ستاره را به خود گرفت هتل برج العرب دبی بود که به عنوان اولین هتل هفت ستاره دنیا شناخته می شود.هرچند مدیران این هتل اظهار کرده اند که این اسم توسط یک روزنامه نگار انگلیسی به این هتل داده شده است و آن ها نه این عنوان را رسمی می دانند و نه آن را در تبلیغات خود استفاده می کنند.هرچند با امکانات و خدمات فوق العاده ای که هتل هایی نظیر برج العرب به مشتریان خود ارائه می کنند ممکن است در آینده ای نه چندان دور رتبه هفت ستاره نیز در صنعت هتل داری رسمی شود.
متل چیست ؟
تاریخچهی ساخت هتلها به سالهای خیلی دور بر میگردد. در حالی که متلها با توسعهی سفرهای جادهای در اوایل دههی ۱۹۰۰ شکل گرفتند. متل Mo-tel مخفف دو کلمهی Motorist به معنای راننده و هتل Hotel است و در واقع از ترکیب کسانی که با این سبک سفر میکنند و باید در جایی اقامت کنند، میباشد. وجه اشترکی که تمامی هتلها به اتفاق یکدیگر دارند اتاقهایی است که ورودی آنها داخل ساختمان قرار گرفته و کل ساختمان نیز یک یا چند ورودی بیشتر ندارد. همهی متلها معمولا در طراحی ساختمان خود دارای راهروهایی هستند و پیاده رویی خارج از ساختمان دارند اما هتلها معمولا به یک راهرو که به راهرویی عمومیتر میرسد، متصل هستند.